Bible Society of South Africa

Dagboek 2021 – 11 Augustus

Wie se naaste is ek?

Bybelteks(te)

LUKAS 10

Die barmhartige Samaritaan

25Daar was 'n wetgeleerde wat aan Jesus 'n strikvraag wou stel. Hy staan toe op en vra: “Meneer, wat moet ek doen om die ewige lewe te verkry?”

26Jesus sê vir hom: “Wat staan in die wet van Moses geskrywe? Wat lees jy daar?”

27Hy antwoord: “Jy moet die Here jou God liefhê met jou hele hart en met jou hele siel en met al jou krag en met jou hele verstand, en jou naaste soos jouself.”

28“Jy het reg geantwoord,” sê Jesus vir hom. “Doen dit en jy sal die lewe verkry.”

29Maar die wetgeleerde wou homself handhaaf en vra vir Jesus: “En wie is my naaste?”

30Jesus gaan toe nader daarop in deur te sê: “Toe 'n man eenmaal op pad was van Jerusalem af na Jerigo toe, het rowers hom aangeval. Hulle het hom kaal uitgetrek en hom geslaan dat hy halfdood bly lê, en toe padgegee. 31Dit gebeur toe dat daar 'n priester met daardie pad langs kom, en toe hy hom sien, gaan hy ver langs verby. 32Net so het daar ook 'n Leviet by die plek gekom, en toe hy hom sien, gaan hy ook ver langs verby. 33Maar 'n Samaritaan wat op reis was, het op hom afgekom, en toe hy hom sien, het hy hom innig jammer gekry. 34Hy het na hom toe gegaan, sy wonde met olie en wyn behandel en hulle verbind. Toe het hy hom op sy rydier gehelp en hom na 'n herberg toe geneem en hom daar verder versorg. 35Die volgende dag haal hy twee muntstukke uit en gee dit aan die eienaar van die herberg en sê: ‘Sorg vir hom, en as jy meer onkoste met hom het, sal ek jou betaal wanneer ek hierlangs terugkom.’

36“Wie van hierdie drie is volgens jou die naaste van hom wat onder die rowers verval het?”

37Die wetgeleerde antwoord: “Die man wat aan hom medelye bewys het.”

Toe sê Jesus vir hom: “Gaan maak jy ook so.”

LUKAS 10:25-37AFR83Maak oop in die Bybelleser

Die eerste deel van die gesprek tussen Jesus en die wetgeleerde verloop op ’n heel formele wyse. In die rabbynse tradisie is dit gebruiklik om vrae te vra wat die kennis van die gespreksgenoot toets. Soos dit die gebruik was in so ’n diskussie, beantwoord Jesus die vraag met ’n teenvraag, waarop die wetgeleerde dan die korrekte antwoord gee. In die Joodse tradisie is net ’n volksgenoot wat die wet onderhou, as ’n naaste beskou. Teenoor die res was ’n mens net gasvryheid verskuldig. Maar Jesus leer iets anders.

Met die strikvraag wou die wetgeleerde Jesus eintlik dwing om ’n definisie van ’n naaste te gee. Dit doen Jesus nie. Deur hierdie gelykenis of voorbeeldvertelling slaag Jesus op ’n uitmuntende wyse daarin om by die praktiese uitleef van naasteliefde uit te kom. Jesus vertel die storie op so ’n wyse dat dit nie anders kan nie as om die hoorder te betrek. Die priester en die Leviet is albei geestelike leiers na wie die gemeenskap opsien, die Samaritane is in die oë van die Joodse gemeenskap gehate mense wat as basters beskou is. Dit is hulle wat met die Assiriërs vermeng en ondertrou het. Die man wat onderweg na Jerigo aangeval en verrinneweer is, se nasionaliteit word, so lyk dit, om ’n bepaalde rede nie genoem nie.

Die priester en die Leviet se verskoning was waarskynlik dat hulle nie die reinigingswette wou oortree nie. Dalk was hulle bang dat hulle self aangeval kon word, of dalk was hulle net ongevoellig, hoe sal ons weet? Die Samaritaan, van wie ’n mens dit die minste verwag, tree sonder voor- of afkeur as die held op, nie net as ’n oombliksdaad nie, maar todat hierdie man gesond sou wees.

Jesus gee dus nie ’n definisie van ’n naaste nie, maar Hy vra die wetgeleerde: Wie was volgens jou die naaste van die een wat onder die rowers verval het? Op grond hiervan behoort ons vir onsself te vra: Wie se naaste is ek?

Ds Dries Beukes, Emeritus/Swartkop

Bible Society of South Africav.4.26.9
VOLG ONS